REHABILITACJA DOROSŁYCH

TERAPIA MANUALNA

Terapia manualna jest specjalizacją w dziedzinie fizjoterapii zajmującą się manualnym badaniem i leczeniem pacjentów z dolegliwościami w obrębie układu ruchu (układu nerwowego, mięśniowo-powięziowego i kostnego).

Terapeuta zaczyna fizjoterapię od dokładnego zbadania pacjenta i następnie dobiera odpowiednią technikę leczenia.

Wskazania do terapii manualnej:

• Dolegliwości bólowe
  • Ból promieniujący do kończyn związany z uciskiem nerwów rdzeniowych
  • Ból spowodowany wzmożonym napięciem mięśni
  • Cierpnięcie, drętwienie, mrowienie kończyn
  • Dolegliwości migrenowe, odkręgosłupowe bóle głowy
  • Ograniczona ruchomość stawów – hipomobilność (ograniczenie ruchomości, zesztywnienie stawów)
  • Nadmierna ruchomość stawów – hipermobilność (nadruchomość, niestabilność stawów)
  • Dysfunkcje mięśni, tkanek okołostawowych oraz nerwów obwodowych
  • Zaburzenia napięcia więzadeł (nadmierne napięcie, przewlekłe naciągnięcie)
  • Zaburzenie w obrębie przyczepów mięśniowych (przeciążenia i zapalenia przyczepów)
  • Zaburzenia równowagi napięć mięśniowo-powięziowych (dysbalans mięśniowo-powięziowy)
  • Zablokowania stawów kręgosłupa i stawów obwodowych
  • Zablokowania (uwięźnięcia) tkanek okołodyskowych
  • Zaburzenia wzorca oddechowego
  • Asymetryczna postawa ciała
  • Zaburzenia w obrębie opon rdzeniowych, osłonek nerwów obwodowych (neuromobilizacje)
  • Zaburzenia tkanek miękkich

TERAPIA POWIĘZIOWA

Terapia powięziowa – metoda ta jest doskonałym sposobem pracy dla pacjentów z różnorodnymi dolegliwościami bólowymi narządu ruchu, tj.: bóle pleców, rwa barkowa i kulszowa, bóle przeciążeniowe mięśni i stawów, ograniczenia ruchomości stawów, stany pourazowe i pooperacyjne, choroby reumatoidalne itp.

Manipulacje powięziowe są szczególnie pomocne dla pacjentów z bólem przewlekłym trwającym wiele miesięcy czy lat, zlokalizowanym w różnych obszarach narządu ruchu.

TRENING MEDYCZNY

Trening medyczny jest to forma rehabilitacji ruchowej prowadzonej przez fizjoterapeutę, która poprzedzona jest szczegółowym wywiadem i diagnostyką.

Trening medyczny przeznaczony jest dla osób, które chcą podjąć aktywność fizyczną, ale przebyta kontuzja, ból, czy współtowarzysząca choroba powodują dyskomfort i niepokój.

Trening medyczny to również działania profilaktyczne, które uchronią Cię przed kontuzjami, bólem, dysbalansem mięśniowym czy niestabilnością stawów.

Cele treningu medycznego:

• Zmniejszenie dolegliwości bólowych,
  • Poprawa ruchomości stawów,
  • Poprawa wytrzymałości, siły i koordynacji,
  • Korekcja wad postaw (plecy okrągłe i wklęsłe, kolana koślawe, szpotawe, skoliozy. itp.),
  • Profilaktyka urazów,
  • Poprawa wytrzymałości chrząstki stawowej, więzadeł, ścięgien i mięśni,
  • Wspomaganie terapii w chorobach kardiologicznych, oddechowych, cukrzycy, osteoporozy.

MASAŻ

• relaksacyjny – jest szczególnie polecany osobom, które na co dzień żyją w biegu i sytuacjach stresowych, przez co mięśnie są w przewlekłym napięciu. Usztywnienie w wyniku oddziaływania chronicznego stresu wpływa niekorzystnie na postawę ciała oraz sposób poruszania się,
  • leczniczy – stosuje się go dla złagodzenia sztywności, napięcia i bólu mięśni (dla rozluźnienia mięśni za mocno napiętych, oraz dla złagodzenia bólu po wysiłku fizycznym), migrenowego i napięciowego bólu głowy oraz bólu lędźwiowo-krzyżowego, dla ogólnego odprężenia, dla przezwyciężenia stresu,
  • sportowy – pomaga nam w regeneracji zmęczonych mięśni, likwiduje ból powstały podczas treningu, przyśpiesza proces regeneracji i odpoczynku nawet 3-krotnie, wpływa na utrzymanie gibkości ,elastyczności a nawet szybkości . Przed startem lub treningiem może być podstawą rozgrzewki (bez ubytków energetycznych dla zawodnika). Pomaga tez w regeneracji psychicznej – rozluźnia i motywuje. Jest efektywnie wykorzystywany w prewencji powstawania urazów, ale także wspomaga proces rehabilitacji gdy dojdzie do uszkodzenia,
  • limfatyczny – manualny drenaż limfatyczny polega na stymulacji układu limfatycznego poprzez zastosowanie określonych technik i specjalistycznych ruchów, powodujących przepychanie limfy. Wskazania do masażu limfatycznego:
    • obrzęki o znanej etiologii,
    • traumatologię sportową,
    • zmiany skórne spowodowane zaburzeniem krążenia chłonki,
    • stany pourazowe,
    • schorzenia ze stanami zapalnymi (po przejściu stanu ostrego),
    • przyspieszenie absorpcji siniaków i krwiaków.

Drenaż limfatyczny jest jednym z podstawowych zabiegów w terapii cellulitu.